GAZ 3106

Tento nový off road mohli poprvé vidět návštěvníci Moskevského autosalónu v roce 2003. Ovšem výstavní exponát je jedna věc, ale skutečný automobil věc druhá. V našem případě to není úplně pravda, protože vystavený exemplář byl plnohodnotný automobil schopný přesunu "po vlastních"...
    GAZ-3106 by měl na trhu v Rusku vyplnit mezeru mezi novou CHEVROLET ( LADOU ) NIVOU a velkým off roadem UAZ 3162.
    Konstrukčně se jedná o klasický off road s rámem a dvěma tuhými nápravami na pružinách. Stejná konstrukce se již osvědčila na experimentálních pickupech ATAMAN. Oproti svému předchůdci - ATAMANu - má nový off road podstatně menší rozměry: rozvor 2670 mm ( o 90 mm méně než UAZ ) rozchod kol 1620 mm ( o 20 mm více než UAZ ) - tyto rozměry již byly definitivně potvrzeny. Ve srovnání s UAZem bude nový off road GAZu o 60mm kratší a o 100 mm užší a nižší. Při prvním pohledu se ale nový GAZ-3106 zdá ještě mnohem menší...
    Exteriér vozu asi není za co kritizovat. Nejedná se o takovou výraznou individualitu jako v případě Volhy GAZ-3111. Někdo si možná všimne C sloupku ala LAND CRUISER, nebo formy dveří ala LAND ROVER nebo zadního nárazníku vzdáleně připomínající PAJERO. Celkově však vozidlo působí vyváženým dojmem.
    Vnitřní prostor novinky je menší než u UAZu a je v něm pouze 5 míst k sezení, ty jsou však vybaveny opěrkami hlavy a samonavíjecími bezpečnostními pásy.Narozdíl od UAZu který má dvě benzínové nádrže z vnějších stran, má GAZ-3106 nádrž jednu a to tradičně uvnitř rámu, což se pozitivně projevuje v otázkách pasivní bezpečnosti a dovoluje udělat v interiéru v podstatě rovnou podlahu. Na představeném exempláři prozatím nebyly úplně dořešeny zadní sedačky, které při složení nevytváří rovnou podlahu se zavazadlovým prostorem. Tento problém by měly vyřešit nové sedačky typu "kniha" ( doslovný překlad ) které zmizí v podlaze úplně.
    U dalšího předsériového vzorku bude také vyřešen problém se stíženým nastupováním na zadní sedadla. B sloupek karoserie bude posunut o 35 mm dopředu.
Podvozek
    Vzhledem k tomu že systém připojitelné přední nápravy je již nepopulární dostal GAZ - 3106 do vínku trvalý pohon všech kol s úplně novou přídavnou převodovkou. Nová přídavná převodovka s "mnohořadovým deskovým řetězem typu Morze" ( omlouvám se ale toto je doslovný překlad a nemám páru co to je. Pokud se v tom vyznáte více tak dejte vědět. Zajímavé jsou popisky na řadící páce přídavné převodovky - viz foto. Pozn. překladatele ), má zámek mezinápravového diferenciálu a redukci s poměrem 1:2,68. V kombinaci s hlavním převodovým poměrem 4,55 je jasné že nedostatek tahu na kolech asi nebude a díky odstranění doplňkových hřídelí v přídavné převodovce se sníží i hlučnost celého ústrojí. Pokud se nová přídavná převodovka osvědčí bude použita i u vozů řady SOBOL a GAZelle.
    Původně zamýšlený systém Watta ( opět nemám páru. pozn. překladatele ) v zadní nápravě byl kvůli složitosti celého systému zavrhnut a byl použit jednodušší systém s "panhardskou tyčí". Celkově je podvozek nastaven velice dobře ale vůle ve zdvihu náprav ( vepředu 175 mm a vzadu 210 mm ) svědčí o snaze vyrobit spíše vozidlo na silnici než jako u UAZu do terénu. O stejném svědčí i použití tlumiče řízení již ve standardní výbavě.
    Samozřejmě ne všechno se povedlo na 100%. Například velké GAZovské diferenciály snižují hodnotu světlé výšky nad vozovkou na 200 mm ( o 10 mm méně než UAZ se stejnými pneumatikami 225/75R16). Maximální použitelný rozměr pneumatik - 245/70R16
Jízda
    O jízdě po silnici a tím spíše v terénu je asi zatím předčasné hovořit, i když dle zkušební jízdy s představeným předsériovým vzorkem můžeme hovořit o vcelku dobré dynamice na silnici, vhodně zvolených převodových poměrech a nízké úrovni hluku a vybrací v interiéru. Na předsériový vzorek to není špatný výsledek. Radost nám udělalo sedadlo řidiče a ergonomika místa řidiče. Převodovka si zaslouží jen pochvalu. Pět poloh řadící páky redukční převodovky se někomu může zdát moc, ale počítejte se mnou: 1) neredukováno + vypnutá uzávěrka mezinápravového differenciálu, 2) neredukováno + zapnutá uzávěrka mezinápravového differenciálu, 3) neutrál, 4) zapnutá redukce + vypnutá uzávěrka mezinápravového differenciálu, 5) zapnutá redukce + zapnutá uzávěrka mezinápravového differenciálu. Jednoduché, že? Uvidíme jestli na sériových vozech zůstane takovéto schéma řazení. Bude - nebude?
    V této chvíli již existují 2 kusy tohoto vozidla - jeden pro výstavy a druhý pro "doladění" konstrukce vozidla. Momentálně vedení firmy rozhoduje o zavedení této modifikace do sériové výroby. Uvidíme. Pokud bude schváleno zavedení do výroby, budou následovat i další modifikace - například prodloužená či zkrácená verze, pick-up atd. Bohužel i největší optimisté potvrzují datum zahájení výroby nejdříve v roce 2006...
 
GAZ-3106
Předběžná informace
  TYP
Parametr GAZ 3106
Pohon 4X4
Rozvor náprav, mm 2670
Rozchod kol , mm
Přední 1620
Zadní 1620
Rozměry, mm
Délka 4570
Šířka 1728
Výška 1848
Hmotnost, Kg
Pohotovostní ?
Celková ?
Přední náprava ?
Zadní náprava tuhá s Panhardskou tyčí
Řízení s posilovačem účinku
Brzdový systém hydraulické.
Přední i zadní - diskové
  4 Kanálový systém ABS Bosch
Motor:
Typ od benzínového ZMZ 405 přes turbodieselový GAZ-560 (STEYR) až po různé verze motorů IVECO
Zdvihový objem , l. dle typu
Výkon v kW při otáčkách motoru min-1 dle typu
Točivý moment Nm při otáčkách motoru min-1 dle typu
 
Max. rychlost Km/h dle typu motoru
Zrychlení z 0 do 100 Km/h , s dle typu motoru
Spotřeba paliva l/100 Km
90 Km/h dle typu motoru
120 Km/h dle typu motoru
Město dle typu motoru
Standartní výbava
  • centrální zamykání
  • Palubní počítač
  • Skládací zadní sedadla
  • Středová opěrka ruky
  • El. zpětná zrcátka
  • 4x El. okna
Doplňková výbava
  • ADS a EDS
  • Automatická převodovka
  •  

Kontaktní formulář

Připojte se do naší Facebookové skupiny a buďte ve spojení s ostatními fanoušky Gaz klubu

facebook group