Padesát let výroby je pro každý podnik významným mezníkem. Automobilový závod v Gorkém k tomuto svému jubileu a na počest XXVI. sjezdu KSSS představil inovaci osvědčeného osobního automobilu Volga s typovým označením GAZ 3102, která zanedlouho začne nahrazovat současný velmi rozšířený typ Volgy GAZ 24, používaný především jako služební vůz, taxi apod. Volga 3102 je již třetí generací sovětských vozů této značky, cestovních automobilů vyšší střední třídy, jejichž výroba začala před více než čtvrtstoletím. První Volgy M 21 se vyráběly od roku 1956 do roku 1968, druhá generace - GAZ 24 - nastoupila v roce 1969 a typ 3102 naběhl do sériové výroby v minulém roce, když předtím úspěšně splnil všechny podmínky náročných provozních zkoušek. První série vozů Volga 3102 byla dána do provozu především v moskevské oblasti a současně v několika vybraných místech s extrémními klimatickými a provozními podmínkami. Dnes je již nová Volga součástí nabídky sovětské exportní organizace Avtoexport a po absolvování nezbytných homologačních zkoušek jistě obohatí také silnice v Československu. Kdy však dojde k uzavření smlouvy o dovozu tohoto typu automobilu zatím není známo, proto ještě ani nelze odhadnout termín jeho prodeje ani cenu.
Celkový dojem svědčí o tom, že Volga třetí generace si zachovává charakter a přednosti předcházejících modelů, avšak přitom respektuje dnešní požadavky na bezpečnost i hospodárnost provozu a kulturu cestování. Tyto požadavky také vedly k nejrůznějším změnám, jejichž výsledkem je automobil s větším jízdním komfortem, pohodlným ovládáním, rozměrným zavazadlovým prostorem a nevelkými nároky na údržbu. Mezi další nesporné přednosti nové Volgy 3102 patří další zvětšení životnosti. Na základě důsledného odzkoušení a konstrukčního propracování všech namáhaných ústrojí a míst - např. úpravou zavěšení kol či převodovky, změnami na motoru a zlepšením ochrany karosérie proti korozi - výrobce prodlužuje interval generální opravy motoru na 250 tis. km a celého vozidla dokonce na 350 tis. km.
Úpravy motoru, jehož základ byl převzat z modelu GAZ 24, byly zaměřeny především na čtyři základní oblasti: zvětšení hospodárnosti, zmenšení množství škodlivin ve výfukových plynech a zvětšení životnosti i výkonu. Dosažené výsledky jsou příznivé ve všech ukazatelích. Největší zásluhu na tom má bezesporu nová konstrukce hlavy válců, která je - podobně jako u japonských motorů Honda CVCC ( viz. Automobil č.2/'74 ) - se zvláštní komůrkou, do níž ústí další ( druhý ) sací ventil menšího průměru a zapalovací svíčka. Řešení procesu spalování, které se obecně nazývá výšlehové zapalování a v SSSR se označuje symbolem LAG ( lavinová aktivace zážehu ), jehož autorem je L.A. Gussak z Institutu chemické fyziky Akademie věd SSSR - umožňuje lepší promísení chudší palivové směsi v hlavním spalovacím prostoru a její důkladné zažehnutí výšlehem z komůrky. Uvedenému procesu spalování bylo ovšem přispůsobeno i osazení a seřízení nově vyvinutého karburátoru, který dodává kanály k pomocným sacím ventilům běžnou zápalnou směs, ale k hlavním ventilům směs velmi chudou. Spalovací prostor s "předkomůrkou" a systém spalování LAG přispěl ke snížení spotřeby paliva i k výraznému omezení škodlivých exhalací. Navíc má nový motor i při sníženém kompresním poměru proti typu GAZ 24 další příznivější parametry: při spotřebě menší v průměru o 2 l/100 km se výkon zvýšil o 7,3 kW, a to dokonce při menších otáčkách ( 4500 proti 4700 min-1 ), což se rovněž příznivě projevuje menším namáháním a tím i větší životností motoru.
Na zmenšené spotřebě paliva se podílí i změněný stálý převod v rozvodovce z 4,1 na 3,9:1, takže při jízdě určitou rychlostí pracuje motor v nižších otáčkách. Z hlediska dynamiky jízdy tento "těžší" převod s úspěchem neutralizuje o 10% větší výkon motoru, který se přesto projevuje větší akcelerací ( z 0 na 100 km/h se proti Gazu 24 zlepšila o 4s. ).
Upravené karosérii dominuje na první pohled výrazná maska chladiče, na niž navazují po stranách obdélníkové světlomety s žárovkami H4 a do boků protažené rozměrné světelné ukazatele směru.
Rovněž vodorovně orientované zadní skupinové svítilny s vestavěnými přídavnými koncovými světly do mlhy jsou protaženy od prostoru pro státní poznávací značku až do boků blatníků. Tímto řešením se znatelně změnil i vzhledový charakter celé zádě. Pod nárazníkem obloženým pryží je vpředu standardně montovaná dvojice přídavných halogenových světlometů do mlhy. Dolní část předního čela karoserie tvoří v návaznosti na blatníky mírný spoiler. Na předním nárazníku jsou před světlomety umístěny trysky účinného tlakového omývání skel světlometů. Kapalina na omývání se vhání do trysek z nádržky objemu 6 l tlakem až 600 kPa.
Klidnějším a celkově vyváženějším liniím vozu odpovídá i řešení dveří, které mají zcela zapuštěné kliky a přední dveře jsou nyní bez pomocného sloupku a tudíž i bez výklopného ventilačního okénka. Rozměrný zavazadlový prostor je bez zbytečných omezujících výčnělků a náhradní kolo je umístěno pod jeho podlážkou. Prostor nad zadní nápravou mezi zadními opěradly a zavazadlovým prostorem vyplňuje palivová nádrž, umístěná tak v místě, které je při nehodě nejméně zasažitelné.
Motorový prostor je nyní zdánlivě plnější, i když přístup k většině orgánů je dobrý. Zavedení nejrůznějších nových prvků výbavy a příslušenství si vyžádalo určité prostorové změny. Příkladem je nově konstruovaný rozměrný dvojitý hlavní brzdový válec s posilovačem nebo zásobní nádobka na kapalinu uzavřeného chladícího okruhu, nádržka a čerpadlo soupravy na omývání skel hlavních světlometů a další prvky charakterizující dnešní moderní osobní automobil. Ke zvětšení bezpečnosti provozu přispívá zavedení kotoučových brzd na předních kolech i montáž nových bezdušových širokoprofilových radiálních pneumatik 205/70 R-14.
Jestliže dosud popisované části nové Volgy měly větší či menší návaznost na předcházející model GAZ 24, pak zcela nový je interiér, který kromě řadící páky nezdědil vůbec nic. Zejména při delších cestách uvítá posádka nově tvarovaná a velmi pohodlná anatomická sedadla, která mají vpředu standardní opěrky hlavy. Sedadla jsou potažena příjemnými látkovými materiály. Vpředu jsou samonavíjecí bezpečnostní pásy. Na zadních sedadlech jsou rovněž bezpečnostní pásy, ale bez samočinného navíjení. Střední díl zadního opěradla tvoří širokou sklopnou loketní opěrku.
Nově řešená přístrojová deska s přehlednými kruhovými přístroji obsahuje rychloměr s denním počítačem ujeté vzdálenosti, uprostřed před řidičem jsou elektrické hodiny a vlevo pak trojice menších přístrojů - teploměr chladící kapaliny, ukazatel stavu zásoby paliva v nádrži a ukazatel tlaku v mazací soustavě. Nad středovým panelem je zabudován stereoradiopříjmač s kazetovým přehrávačem. Před spolujezdcem je uzavíratelná schránka. Již připrvním pohledu do interiéru vozidla určitě upoutá každého i nový volant s příjemně tlustým věncem a rozměrným, měkce obloženým středem. Jedním ze zajímavých prvků, který se připravuje do sériové výroby a jímž je vybavena zatím jen část produkce, je anténa pro radiopřijímač umístěná ve vnitřním zpětném zrcátku. Mezi vtipná řešení patří také umístění lékárničky ve schránce vytvarované v desce mezi zadními opěradly a sklem, které má samozřejmě elektrické vyhřívání.
Mezi další prvky výbavy zpříjemňující cestování patří i účinnější větrací a vyhřívací soustavas možností jemné regulace. Pro zvětšení jízdního komfortu věnovali konstruktéři také značnou pozornost účinnější protihlukové izolaci, což se projevilo menším vnitřním hlukem. Celkově přináší nová Volga GAZ 3102 další kvalitativní krok vpřed, neboť její tvůrci respektovali všechny současné požadavky kladené na moderní osobní automobil vyšší střední třídy. Přitom jde nejen o solidní jízdní komfort, velkou bezpečnost přepravovaných cestujících, menší nároky na údržbu a větší životnost vozidla jako celku i jeho jednotlivých detailů, ale také o hospodárnější provoz ve srovnání s předcházejícími typy. Přitom splnění náročných bezpečnostních a homologačních předpisů se dnes už považuje za naprostou samozřejmost. Z prvních poznatků a údajů jednoznačně vyplývá, že nová Volga třetí generace uvedené požadavky splňuje a nabízí výrazně větší užitnou hodnotu, a tak nám nezbývá, než si přát, aby co nejdříve tyto vozy obohatily náš trh a naše silnice.
Autor: I.Dvořák
Do digi. formátu převedl: ice
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE |
VOLGA GAZ 3102 |
Popis: |
Pětimístný sedan se stupňovitou zádí, s motorem vpředu podél a poháněnou zadní nápravou. |
MOTOR: |
Typ: |
čtyřdobý řadový zážehový kapalinou chlazený čtyřválec OHV s výšlehovým zapalováním |
Objem: |
2445 cm3 |
Vrtání/zdvih: |
92/92 |
Kompresní poměr: |
8,0:1 |
Největší výkon: |
77,3 kW / 4500 min-1 |
Největší točivý moment: |
181 N.m / 2500 až 3000 min-1 |
Skříň motoru a hlava válců: |
z lehké slitiny |
Klikový hřídel: |
pětkrát uložený, litinový |
Vačkový hřídel: |
poháněný ozubeným řemenem |
Ventily: |
3 ventily pro jeden válec ( pomocný sací ventil vyúsťuje do předkomůrky u zapalovací svíčky ) |
Karburátor: |
K-156, dvojitý spádový |
Zapalování: |
polovodičové, s klasickým rozdělovačem |
Alternátor: |
12V / 900 W |
Akumulátor: |
12V / 60 A.h. |
Chladící soustava: |
Uzavřená, s náplní TOSOL A-40 pro velké mrazy |
Mazání: |
tlakové, oběžné, s plnoprůtokovým čističem a chladičem oleje |
PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ |
Spojka: |
jednokotoučová, suchá, s kapalinovým ovládáním |
Převodovka: |
čtyřstupňová, se synchronizací všech dopředných rychlostních stupňů |
Převodové stupně: |
3,30 - 2,26 - 1,45 - 1,00 - Z 3,54 |
Stálý převod zadní nápravy: |
3,9 |
PODVOZEK: |
Konstrukce: |
bezrámová konstrukce s pomocným rámem pod motorem |
Přední náprava: |
přední kola nezávisle zavěšena na lichoběžníkových ramenech, odpružena vinutými pružinami a doplněna dvojčinnými teleskopickými tlumiči |
Stabilizátor: |
příčný zkrutný stabilizátor |
Zadní náprava: |
tuhá, zavěšená na dvojici podélných půleliptických per a doplněná dvojicí šikmo uložených dvojčinných teleskopických tlumičů |
Provozní brzdy: |
kapalinové, dvouokruhové s podtlakovým posilovačem, vpředu kotoučové, vzadu bubnové s omezovačem brzdného účinku |
Parkovací brzda: |
mechanická, působí na zadní kola |
Řízení: |
mechanické, s globoidním šnekem trojitou řídící kladkou a bezpečnostním hřídelem volantu |
Kola: |
ocelová s ráfky 5 1/2 J-14 |
Pneu: |
bezdušové radiální 205/70 R-14 |
KAROSÉRIE |
Popis: |
ocelová samonosná, čtyřdvéřová tříprostorová se stupňovitou zádí |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI |
Rozvor náprav: |
2800 mm |
Rozchod kol vpředu: |
1510 mm |
Rozchod kol vzadu: |
1423 mm |
Délka: |
4960 mm |
Šířka: |
1846 mm |
Výška: |
1476 mm |
Světlá výška nezatíženého vozidla: |
172 mm |
Světlá výška při plném zatížení: |
156 mm |
Pohotovostní hmotnost: |
1470 kg |
Užitečná hmotnost: |
500 kg |
Užitečná hmotnost střešního nosiče zavazadel: |
50 kg |
Objem nádrže: |
70 l. |
PROVOZNÍ VLASTNOSTI |
Největší rychlost: |
přes 150 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: |
za 16 s |
Spotřeba paliva při rychlosti 80 km/h: |
8,5 l/100 km |
Průměrná cestovní spotřeba: |
8,5 až 10,5 l/100 km |
Průměrná spotřeba v městském provozu: |
11,6 l/100 km |
|