Vznik této modifikace se dal očekávat: trojmístná kabina z GAZELY se beze změn montuje na rámový podvozek SOBOLU. Za kabinou zbývá místo právě tak pro zkrácenou ložnou plochu z "Farmáře" ( GAZELA s pětimístnou kabinou ). S minimálními náklady tak vznikl "náklaďáček", který převeze 900 Kg nákladu, má moderní tvary, prostornou kabinu s dobrým výhledem a lehký volant s posilovačem, což ve spojení s rozvorem 2760 mm zajišťuje dobrou manévrovatelnost v hustém městském provozu.
Výkonný motor ZMZ 406 zajišťuje vozu potřebnou dynamiku. Člověk přivyklý ke klasickému SOBOLu ani nepozná rozdíl, snad jen nezatížená zadní náprava trochu více poskakuje.
Menší ložná plocha převzatá z GAZELY nevyžaduje tak opatrné zacházení jako ložný prostor u celokovové kombi verze ( SOBOL GAZ 2752 ) Můžeme na ní odvézt cihly nebo smetí, které se dá nakládat-skládat ze všech tří stran přes sklápěcí bočnice.
Mimochodem, na tomto voze jsou bočnice nové konstrukce, které GAZ posléze použije i na dalších modelech: vertikální stojky jsou z vnitřní strany a na zadní je vylisován nápis GAZ. Je samozřejmé, že na takovýto podvozek lze namontovat jakoukoliv nástavbu ( skříň, izotermickou skříň, pojízdnou prodejnu atd. )
I když uveze tento "náklaďáček" 1,5 x méně než GAZELA, pro někoho je to to pravé. Proč platit za zbytečnou nosnost, když ji nepotřebujete?
A právě tady začíná to nejzajímavější. Všichni světoví výrobci, kteří vyrábějí varianty jednoho modelu s různou nosností, dodržují jedno pravidlo: čím těžší automobil - tím vyšší cena. "Jedenapůlka" se může lišit od "jednotunky" trochu delší ložnou plochou nebo jedním listem navíc v zadních pérech, ale v podobné výbavě bude o 10 - 20 % dražší. Samozřejmě, zákazník si může vybrat výkonnější motor nebo něco z dlouhého seznamu doplňkové výbavy, což samozřejmě zvýší cenu. Ale to už je jen jeho věc...
Co se stalo s "náklaďáčky" od GAZu? Reklama umístila GAZELU do segmentu - prostých a levných "tažných koní" a SOBOL mezi dynamické, komfortní, moderní ale dražší užitkové automobily. U druhé kategorie jsou samozřejmostí takové věci jako výkonný motor, posilovač řízení nebo nezávislé zavěšení kol přední nápravy. Pak se nemůžeme divit, že vyráběný na podvozku SOBOLU "náklaďáček" stojí cca. 170 - 180 tis. rublů a mnohem větší GAZELA s vyšší nosností pouze 150 tis. rublů.
"Náš" ( čti ruský ) zákazník, zpravidla, nehledá "poslední výkřiky" techniky, ale řídí se heslem: Za málo peněz hodně muziky. Co si takový zákazník vybere, si troufnem uhodnout i sami...
Když se ke všemu výše uvedenému přidá přetrvávající nespolehlivost motoru ZMZ 406 a "Borisovského" posilovače řízení, měli by prodejci kupujícímu občas ještě platit za montáž těchto uzlů a tím alespoň částečně rehabilitovat jejich pověst.
"Jednotunku" s indexem 2310 GAZ formálně vyrábí, ale u dealerů v rusku jsme nenašli jediný - není zájem.
Zato perspektiva exportu tohoto vozu s motorem GAZ 560 ( STEYR ) je prostě skvělá. Evropané si nedovedou představit jízdu s "náklaďáčkem" bez posilovače řízení a klidně za SOBOL zaplatí 6 - 6,5 tis. amerických dolarů ( + celní poplatky ) - vždyť je to dvakrát nižší cena než u konkurence !
Export však není hlavní, hlavním zdrojem příjmů je vnitřní trh.
Když by GAZ nabídl svým zákazníkům zjednodušenou verzi "jednotunky" za cenu 130 tis. rublů, tedy zhruba o 15 % levnější než GAZELA, určitě by se zákazníci jenom hrnuli. Na "papíře" takováto modifikace existuje - bez posilovače řízení s motorem ZMZ 402, ale pro firmu není výhodné vyrábět "konkurenci" svojí GAZELY, kterou ve své třídě prakticky nemá.
Problém se nejspíš vyřeší sám , po ukončení výroby zastaralého motoru ZMZ 402, kdy se pod kapotou GAZELY objeví moderní motory a vůz projde lehkým faceliftem - potom se samozřejmě zvýší i cena a narovná poměr cena versus užitná hodnota.
Škoda že bez zdravé konkurence na trhu, nemá zákazník prakticky na výběr...
Popis: |
Pohon |
4x2 |
Celková hmotnost Kg |
2800 |
Počet sedadel |
3 |
Rozměry mm. |
4840x2075x2100 |
Rozvor náprav |
2760 |
Rozměry ložné plochy |
2340x1980x400 |
Max.rychlost Km/h |
120/125 |
Spotřeba paliva l/100 Km |
10/9,2 |
Pneu |
185/75R16 |
Motor |
mod.ZMZ-4026.10, ZMZ-4063.10 nebo ZMZ 4101.10 4-takt, 4-válec, řadový , vodou chlazený |
Výkon kW ( koňských sil) |
73,5(100)/81 (110) |
Zdvihový objem l. |
2,445/2,286 |
Stupeň komprese |
8,2 |
Převodovka |
mechanická, pětistupňová,synchronizovaná |
Řízení |
šnekové |
Brzdy |
Hydraulické s posilovačem účinku , vpředu - kotoučové , vzadu - bubnové |
Autor: Jurij Nečetov
Foto: Georgij Sadkov, Vadim Krjučkov
Z časopisu: Za rulem č.1/2002
Překlad z ruštiny - ICE
|